Monday, November 29, 2010

S.E.D.I.H

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:43 AM 0 comments


Terus terang, mlam nie rsa sdey semcm jak. Mgkin nie mlam trkhir di TM sblum terbang ke bumi Sabah 1/12 nnti (pdhal dtng gak TM nnti sblom p prtkal. hehe). Tp ndak taw la knpa, mmng sdey jak mlm nie. sebak dan pilu dirasa. Hakikatnya, bg2 la lumrah hdup. Yg bertemu akan bpsah akhirnya. Lpas nie aku akn bpsah ngan kwan2 seperjuangan AT08 yg sgat disayangi t'utamanya kwan2 rapat. SOFI, LINI, LIN BSAR, LIN KCIK, KATIE, AIZA, NONI, SYILOT. Mereka2 nie la yg rapat ngan aku, bssah snang wat esaimen, bkgsi suka & duka ngan aku tp lpas nie suma akn bwa haluan msng2 utk prtkal. Ada yg p Melaka, Kelantan, Selangor, Perak & N.9. pa bley buat la, sdah smpai masanya utk bwak haluan masing2. InsyaAllah, klaw dpjgkan umr akn bjmpa lg masa konvo nnti.

p/s buat sahabat2 sejati 7A yg paling disayangi...

Buat NARIMAH yg sgat poyo. hahaha. Sori, slalu maen kasar ngan ko. Tp terus terang ko mmng best, mmng msuk ngan kepala aku..hahaha. sdey gak nie pas nie akan bpsah ngan ko, ko di Melaka & aku di n.9. Nnti kta maen lawat2 ya..hehe..

Buat MARYE, MAS, ANIK, TIZAH & SOMOT, biarpon kita akn mbawa haluan masing2 tp kita bley gak jmpa2 di bumi SKAN kan. Mlepak2 kta dpan Milimewa ya, ndak pon di Gentingmas Mall yg tersergam indah. ngeh3...

Terimalah hakikat hidup, yg bertemu pasti akan bpisah.
saya sayang semua sahabat2 saya.

Ikhlas,
aya comey


Saturday, November 27, 2010

D.E.W.A.S.A

Posted by :: aku adalah aku :: at 9:48 AM 0 comments

Dulu, aku mau cepat-cepat jadi dewasa,
Boleh pakai kasut tumit tinggi,
Boleh melaram, boleh mekap-mekap muka,

Boleh cepat kerja, sebab org slalu tanya apa cita-cita kita,
Boleh pegi mana-mana aku suka,
Boleh bercinta,
Banyak benda lah boleh buat kalau sudah besar ni.

Lama-lama, baru aku perasan,
Aku tak baca komik-komik lg, tapi baca majalah Wanita,
Aku tak main masak-masak lg tapi memang masak betul-betul,
Aku sudah lama dapat kunci 21 & skrang 23,
Aku sudah boleh mengundi,
Kahwin pun boleh, kalau aku mau & ada yg mau.

Aku ingatkan best jadi dewasa ni,
Rupa-rupannya,
Jadi dewasa ni,
Kena matang,
Kena professional,
Banyak tanggungjawab,
Banyak masalah, lagi banyak dari masa remaja dulu,
Banyak kerja nak kena buat,
Banyak pakai duit,
Tak boleh emosional tak bertempat,
Kena cari makan sendiri,
Kena buat keputusan, keputusan, keputusan dan keputusan,
Kena kawan dengan semua orang, biarpun tak sama minat dengan kita,
Dan banyak lagi la kena,kena, dan kena buat..

Namun itulah kehidupan,
Aku kena hadapi dengan redha dan tabah.... =)

satu masa dulu...

Posted by :: aku adalah aku :: at 12:00 AM 0 comments
satu masa dulu........

1.saya budak jahat

2.saya budak degil

3.saya budak nakal

4.saya keras kepala

5.saya tak dengar cakap

Dan sekarang, saya sudah mula berubah. Berubah step by step. Insya Allah, i'll find my way..

Friday, November 26, 2010

Nescafe 3 in 1

Posted by :: aku adalah aku :: at 8:35 AM 0 comments
Nescafe ! iya, e2 mnuman pebret aku la. Knon2nya utk than mata pa lg time2 stdy. Tp klaw aku, x kira time stdy @ X, ttp gak aku mnum nescafe..addicted kot..huk3..Tp, tiba2 td tbca smthing psal nescafe 3 in 1 d pesbuk. Ntah btol @ x.. nie yg wat aku jd tkot maw mnum nescafe lg..huk3..pas nie kna tkar slra la. Bak kata Narima, nscafe mnuman org2 tua..haha..xpa2, sila la bca psal bhaya nescafe 3 in 1 nie kpda kita..

Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan…..

Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat

dikenalpasati:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh

2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.

3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.

4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.

5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.

6. Tapak tangannya.semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini

adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)

2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah

non dairy creamer

3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi

4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.

5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine

6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya

7. Elakkan mandi selepas makan

8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.

9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda

10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.

11.. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada

nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

ok2, dr kena kurangkan mnum nescafe pas nie..tp dpat ka aku brthan..huk3..

Thursday, November 25, 2010

cermin mata....

Posted by :: aku adalah aku :: at 8:49 AM 0 comments

COMELnya !!
Saya mau yg PINK !!
OK2, nnti mau bli 1..hahaha... ^___^

merdeka !!

Posted by :: aku adalah aku :: at 7:21 AM 0 comments
Merdeka ! E2 la yg aku laungkan pas exam yg last td.. paper TEORI & AMALAN PERAKAUNAN. Best gak mgoreng td, goreng smpai hangus..paper kmren lg hangus, hahaha. AIS oh AIS ! ko sgat meletop & mantop..harap2 result ok la kn, yg penting sdah usaha stkat yg tmampu.. DIA yg maha menentukan stiap yg brlaku. Nah, skng tggu maw blek jak. 1/12, x sbar tggu trkh 2..hehehe..rindu adek2 yg ada d sna...cuti lma 2, dkat2 2 blan gak la..pas naek cuti, mula sdah prtkal di N9..SMK BUKIT SAUJANA, wait 4 me..hahaha..bha, e2 jak la entri utk ari nie, mta sdah brat...ngantok2..zzzz....

Monday, November 15, 2010

Aidiladha

Posted by :: aku adalah aku :: at 3:46 AM 0 comments
Tgok lembu di atas nie, cian dia kn maw disembelih utk Aidiladha nie..sob3, cian dia , tp apa bley wat la, suda nsebnya kn jd korban.hehehe....hmm, sdey rasa ati taun nie raya aidiladha di perantauan. Besanya beraya sma2 famili trsayang. sdey bha ndak dpat blek kg, pa lg mengenangkan taun nie brya tnpa Arwah bapa yg disyangi..sdey, sdey & sdey yg berabis.. aku maw nges, nges kuat2..biar suma org taw aku sdng bsdey saat nie...lg menmbahkan sdey aku kol2 org uma td ndak pndai dpat2, rindu berabis suda aku maw bcakp sma mama'ku ngan adek2 ku..oh! aku rindu mereka.. cepatla 1/12, maw blek !!! hmm, hujan yg lbat di TM nie tmbahkan lg ksdihan ku..prgila air mata, terimalah dgan ati yg redha atas smua yg trjadi.......utk si budak baik, mnta maaf bnyak2. xda tniat mynggung prsaan.. saya sdang emosi brat msa 2...sdey knangkan nseb diri..sob3......ok, e2 jak la entri smpna ari raya aidiladha nie... skrng masa utk stdy, stdy & stdy. Skng suda ari Isnin. Nah, tggl 1 wik jak lg maw exam. ok2 cukup2, adios...

Sunday, November 14, 2010

suka & benci

Posted by :: aku adalah aku :: at 9:18 PM 0 comments

show me the way

Posted by :: aku adalah aku :: at 9:16 PM 0 comments


ALLAH, please show me the right way
Hambamu yg daif ini selalu dlm kelalaian.....

Saturday, November 13, 2010

Debu Duka

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:34 PM 0 comments


Debu duka ! apakah? sebenarnya, nie entri psal bencana yg menimpa wrga Indonesia pd 26 okt ari 2..letusan gunung merapi yg mgrbankan bnyak nyawa. sbnarnya, sblum nie x ambik taw pon musibah yg menimpa rakyat Indonesia di Yogjakarta..smlam baru tgok di Majalah 3..menitis air mata tgok pndrtaan drng di sana, mkanan yg tdk ckup, tmpat tggl yg smpit, kshtan yg tdak trjmin t'utamanya org2 tua & knak2..Shgga ari nie, gunung berapi 2 mseh lg keluarkan asap tebal yg tggi mcecah awn..huhuhu...Ya Allah, bsarnya ujianMu ke atas mereka. Sesungguhnya engkau maha mengetahui atas smua yg terjadi..wallahualam..

Enti utk NARIMAH sengal

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:31 PM 0 comments

1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.

30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.

31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:23 PM 0 comments

Kadangkala,

aku hanya perlukan satu perkataan.



KESABARAN



Kerana

aku hambaNya yg selalu hilang SABAR.

Thursday, November 11, 2010

Otak oh Otak !!

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:21 AM 0 comments

10 Tabiat Rosakkan Otak

Otak adalah satu organ yang sangat kompleks dan unik dalam tubuh badan manusia.
Setakat ini,tidak ada alat yang dapat menandingi kecanggihan otak ciptaan Allah ini.
Oleh itu,kita wajib menjaganya sebaik mungkin. Jadi saya nak kongsikan di sini satu post yang saya baca dr 1 blog. Semoga dapat menjadi panduan kita bersama.


1. Tidak mengambil sarapan pagi

  • Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan

  • Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok

  • Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ‘Alzheimer’.

4. Penggunaan gula yang berlebihan

  • Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara

  • Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur

  • Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur

  • Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat

  • Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi

  • Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir

  • Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

Wednesday, November 10, 2010

oh .Tulisan !!!

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:33 PM 0 comments
Pertama: Tekanan

i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
· Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
· Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.

Kedua : Bentuk Tulisan

i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat.

· Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)

ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
· Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

Ketiga : Kecondongan

i. Condong ke kanan
· Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang, berani, pemurah

ii. Condong ke kiri
· Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang

iii. Tegak
· Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah

iv. Campur-campur
· Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)

Keempat : Kerapatan

i. Jarang-jarang
· Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat
· Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut

Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z

i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
· Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan

b) Kecil, pendek dan tak sempurna
· Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri

Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)

i. Tinggi
· Tahap aspirasi tinggi

ii. Rendah
· Mudah berpuas hati, cita-cita rendah

iii. Tengah-tengah
· Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana

Rumusan :

Tulisan mencerminkan peribadi… Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan Personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup.

p/ s copy & paste dr blog Dr. Fadzilah Kamsah..

Petua pelajar cemerlang

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:16 PM 0 comments

  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:


    • kita ingat 10 % apayang dibaca
    • kita ingat 20% apa yang didengar
    • kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
    • kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    • kita ingat 90% setelah dipraktikkan

  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    • pastikan cahaya adalah terang
    • kurangkan gangguan bunyi
    • tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    • tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    • kerusi dan meja menghadap kiblat
    • jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah ‘output learning’ iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    • memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    • menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    • mengingat kembali (recall)
    • menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    • persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    • pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    • belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    • untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    • duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    • memberikan tumpuan sepanuhnya
    • menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    • menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji
    • cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    • siapkan semua ‘bekalan’ dengan sempurna
    • duduk tegak dikerusi yang selesa
    • baca doa penerang hati
    • baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    • fikir dan ingat kembali isi utama
    • catat/lakar
    • semak semula ketepatan maklumat
    • ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    • buat rumusan
    • jawab soalan
    • tampal maklumat yang rumit di dinding
    • baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    • jangan makan kepala ikan
    • jangan makan organ dalaman
    • jangan minum semasa makan
    • jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    • jangan melihat kemaluan
    • jangan melihat buih
    • jangan membaca nama pada batu nisan
    • banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    • banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    • banyakkan makan kekacang
    • pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    • jangan makan sehingga terlalu kenyang
    • jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    • tampal nota-nota penting di dinding
    • tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    • gunakan kaedah akronim
    • reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    • pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    • mempunyai jadual belajar
    • patuh kepada jadual
    • buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    • taat kepada Allah
    • mendirikan sembahyang
    • menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    • hormati & sayangi guru
    • bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    • suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    • membantu rakan yang memerlukan
    • berdoa dan bersyukur kepada Allah
    • sentiasa bertawakal
    • mahir dalam setiap mata pelajaran

Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat & dapat menjadi pelajar yang cemerlang..

3 tp mcm 6

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:29 AM 0 comments
3 tp mcm 6 ! apakah? msti tertnya2 apa mksdnya kan kan..hmm, suma psal exam utk sem nie la..ada 3 paper jak sebenarnya tp mcm ambik 6 paper. Pnya berat dirasa.. aduiii...tekanan hbis suda nie...pdahal exam sem nie exam yg last d upsi sblum membwa diri ke N9 utk berpraktikal....sket kpla sebenarnya dengan exam sem nie.....berat2...KAEDAH PENYELIDIKAN PENDIDIKAN, ACCOUNTING INFORMATION SYSTEM & TEORI DAN AMALAN PERAKAUNAN.. Even 3 jak, tp berat2 belaka.. Aya, sbar.. ko bley 2.. cuba utk kasi tenang diri sndri pdhal ndak tenang pon...hak3..aku adlh manusia pling gabra...mcmana jugak maw fkus kn, pesbuk dpan mata jak slalu..24 jam brsama pesbuk...aduiii, patotka aku mengTIDAK AKTIFKAN pesbuk nie utk mggu belajar nie.. knonnya la..UPSI mmng sygkan stdnnya la, siap bg cuti 3 wik 2, U laen xdanya mcm nie....klaw yg kaki stdy 2 mcm certain2 org 2 mmng la ska cuti stdy lma2 mcm nie, aku ndak la..ilang fkus jak, bosan % sangat bosan...huhuhu... apa2 pon kena berjuang utk exam yg terakhir di UPSI tchenta nie.. muaaaaaaaaahhhhhhhh, sayang UPSI....(^__________^)

Monday, November 8, 2010

sakit !

Posted by :: aku adalah aku :: at 6:17 PM 0 comments
ya Allah, berikan la hamba mu nie kshtan yg baek..sjak 2,3 hari nie, bdan rsa x sehat, kepala skit mcm maw pecah, tekak skit, batuk...mayB disebabkan cuaca yg mendung jak buat jd sket mcm nie..xpa, nie ujian Alla buat aku..moga aku trus sbar.. apa2 pon, kena kuat stdy n teruskan usaha..yeahhh, saya boleh...

Rahsia SOLAT & WARNA

Posted by :: aku adalah aku :: at 7:49 AM 0 comments

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi. Jom baca rahsia warna dalam solat...

(sumber : i luv islam.com)

Waktu Subuh

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zohor

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Magrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Qiamullail

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.

Lelaki minta maaf dapat buat jantung perempuan sehat..

Posted by :: aku adalah aku :: at 4:04 AM 0 comments

Walau marah macam mana kita dekat seseorang itu, kita jangan pernah melupakan 2 kata ajaib iaitu “terima kasih” dan “maaf“. Mungkin bagi kalian perkataan ini tidak membawa maksud apa-apa, tapi tahukah kalian bahawa hanya dengan meminta maaf kepada perempuan dengan iklas dapat membantu memanjangkan usianya.


Mengucapkan ‘maaf’ mungkin sangat susah dilafaskan kebanyakkan orang terutama lelaki. Akan tetapi, kajian ilmuwan dari Massachusetts University membuktikan, meminta maaf yang ditujukan pada seorang perempuan boleh meningkatkan kesihatannya terutama jantung.


Perempuan yang mempunyai sifat kelakuan kasar atau menyakitkan dari orang lain boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah yang dapat memacu risiko serangan jantung atau stroke. Namun ketika mendengarkan kata ‘maaf‘ dapat menurunkan tekanan darahnya dan secara automatiknya dapat kembali normal sekitar 20% lebih cepat.


Sebaliknya tekanan darah laki-laki akan 20% lebih lama untuk pulih setelah mendengar permintaan maaf kerana mendapat perlakuan tak tenang. Hal ini menunjukkan seseorang lelaki cenderung bekerja lebih keras setelah mendengar pengakuan bersalah.


Kajian ini dilakukan ilmuwan di University of Massachusetts Medical School di Worcester, AS. Kajian mengukur tekanan di astolik dari 29 orang lelaki dan 59 perempuan.


Tekanan darah yang diukur dalam kajian ini adalah tekanan darah di astolik, iaitu tekanan dalam darah antara detik jantung atau tekanan dalam arteri-arteri ketika jantung istirehat setelah penat 'bekerja'. Jika tekanan terlalu tinggi, ia dapat meningkatkan kemungkinan stroke atau serangan jantung pada orang tersebut.


Jadi,sayangilah pasangan kalian.Jangan lupa berterima kasih dan meminta maaf.


p/s Ismail Mohd Salleh, sila minta maaf dgan saya selalu biarpun ndak buat salah...hehehe.. ^___^


Sunday, November 7, 2010

sharing is caring ^__^

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:54 PM 0 comments


Jika kamu memancing ikan...
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu...
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula ke dalam air begitu saja...
Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya,
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga...

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU,
hendaklah kamu MENJAGA hatinya...
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja...
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu,
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia
begitu teguh... cukuplah sekadar keperluanmu...
Apabila sekali ia retak... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula...
Akhirnya ia dibuang...

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan
lagi...
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya...
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu
istimewa...
Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan
mudah bagi kamu untuk menerimanya...
Akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga
ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi,
yang kamu pasti baik untuk dirimu...
Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain...
Terlalu ingin mengejar kelazatan...
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya...
Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan,
yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.
MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU...
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain
Kamu juga yang akan MENYESAL...

Jadikan Aku yang Terbaik !

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:43 PM 0 comments

Apa hajat saya apabila berada di atas dunia ini?

Banyak hajat.

Tetapi salah satu hajat saya adalah menjadi yang terbaik.

Ya, terbaik. Bukan untuk diri sendiri. Harapnya terbaik untuk yang lain.

Moga Allah izinkan saya menjadi yang terbaik, agar hidup saya bermakna.



Ya Allah, jadikanlah aku yang terbaik.

Dalam segala hal yang Kau izinkan aku ceburi

Dalam segala apa yang Kau beri aku jadi


Ya Allah, jadikanlah aku anak yang terbaik

Kepada kedua ibu bapaku yang Kau beri

Jasa mereka takkan mampu kubalas

Selain Kau izinkan aku menjadi yang terbaik

Biar mereka terasa tenang dan puas.


Ya Allah, jadikan aku kakak yang terbaik

Kepada adik-adik aku yang telah Kau kurniakan

Aku tidak tahu apa lagi yang mampu menyenangkan mereka

Melainkan Kau menjadikan aku yang terbaik

Agar mampu melindungi dan memimpin mereka




Ya Allah, jadikanlah aku sahabat yang terbaik

Kepada sahabat-sahabatku yang telah Kau hadirkan

Ya Allah, jadikanlah aku anak murid yang terbaik

Kepada guru-guruku yang telah Kau berikan

Ya Allah, jadikanlah aku bakal guru yang terbaik

Di atas medan yang telah kau wujudkan


Ya Allah, jadikanlah aku ummat yang terbaik

Kepada Rasulullah SAW yang telah Kau utuskan

Sungguh malu diri ini menjadi ummat baginda

Dalam keadaan diri ini tunggang terbalik mengamalkan ajarannya

Maka bantulah aku dengan menjadi yang terbaik

Agar aku benar-benar mampu membumikan apa yang baginda bawa


Ya Allah, jadikanlah aku hamba yang terbaik

kepadaMu Wahai Ar-Rahman

hanya kepada Kau aku berharap memohon segala permintaan

bukanlah terbaikku mampu membalas segala nikmat pemberian

sekadar terbaikku adalah usaha terulung yang mampu kulakukan


Maka jadikanlah aku yang terbaik

Dalam segala hal yang Kau izinkan aku ceburi

Dalam segala hal yang Kau beri Aku jadi


kekosongan yang ada di dalam hati

Posted by :: aku adalah aku :: at 7:59 AM 0 comments

Di dalam hati kita, ada satu lompang. Kosong. Tidak terisi.

Semua kita merasakan kekosongannya. Ruang itu sunyi. Dan kita takut dengan kesunyian yang ada di dalam ruang itu.

Akhirnya kita mula mencari sesuatu untuk mengisinya. Ada yang mencari harta, ada yang mencari pasangan, ada yang mencarinya dengan memanjat gunung dan menyelam ke dasar laut, ada yang berusaha mengisinya dengan menganiaya orang lain, dan ada juga yang mengisinya dengan cara menggembirakan orang lain.

Tetapi akhirnya semua itu ibarat berpusing di dalam bulatan.

Rasa kosong itu tetap tidak terisi. Kita rasa takut dengan kekosongan itu.

Maka apakah kekosongan itu? Dengan apakah kita patut mengisinya?

Itulah dia ruang khas untuk Ilahi. Kosong, kerana kita tidak mengisinya dengan perkara yang patut kita isikan padanya. Itulah dia ketundukan dan ketaatan, serta pergantungan kita kepadaNya.

Di sinilah akhirnya kita melihat, kekosongan itu hanya akan terisi apabila kita mendekat dengan Ilahi. Apabila kita mengadu kepadaNya. Apabila kita berharap kepadaNya. Apabila kita meminta kepadaNya. Apabila kita bernaung di bawahNya. Apabila kita melaksanakan perintah-perintahNya dan meninggalkan laranganNya.

Sebab kita yakin bahawa, Allah adalah yang MAHA AGUNG

Dia yang menciptakan kita. Dia yang memberikan kita bahagia dan sengsara. Dia yang menyusun atur seluruh alam ini. Dia yang menciptakan semuanya. Dia yang Maha Tahu, Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Berkuasa Atas Segala-gala.

Tiada yang mampu menandingiNya.

Hatta kehebatan mentari juga dalam kekuasaanNya.

Hatta keindahan bulan juga dalam genggamanNya.

AYA ! Berusaha dengan sekuatnya..

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:42 AM 0 comments

DOA, USAHA & TAWAKAL


p/s buat ISMAIL MOHD. SALLEH..
Berusahalah sehabis baik. Gud Luck 4 ur final exam (^___^) !!

saya RINDU yang telah pergi...

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:20 AM 0 comments

RINDU KEPADA YANG TELAH PERGI....

Aku tidak pasti

sama ada mimpi semalam atau realiti hari ini

yang membawa aku kepada rindu mencengkam hati


Tiba-tiba aku rindu

yang tak mampu diterjemah dengan bicara

dan aku hilang di tengah lelehan air mata

jiwa terasa


rinduku kepada yang telah pergi

tiba-tiba membuak hingga tumpah

entah apa yang aku lakukan di dalam hidup ini

sebagai pemberi semangat dalam keluarga


Hari ini aku terasa sunyi

tiba-tiba rindu belaian dan kasih sayang BELIAU

bicara dan tawa BELIAU

dan tiba-tiba wujud persoalan di hati

apakah yang aku lakukan untuk BELIAU selama ini


Dan air mata mengalir

mengganti bicara kata

muncul perasaan takut

yang sungguh aku tak mampu menterjemahkannya....


Dan apa yg pasti

aku merindukan arwah BAPA tersayang yg telah pergi

pergilah air mata...


SAHABAT ! kamu adalah terindah

Posted by :: aku adalah aku :: at 5:04 AM 0 comments

Sahabat, kamu adalah yang terindah


Sahabat, kamu adalah yang terindah

melihat wajahmu menghilangkan gundah

mendengar bicaramu memadam gelisah

hanya gembira dan bahagia

yang terwujud dalam jiwa hamba




sahabat, kamu adalah yang terindah

erat denganmu membawaku kepada kegembiraan

Hadirmu dalam hidupku adalah hadiah

hadiah terindah daripada Allah Subhanahu wata’ala


Sahabat, kamu adalah yang terindah

cuti ini mungkin waktu kita berpisah

tetapi ketahuilah bahawa dengan ikatan persahabatan kita takkan berpecah

walau kau jauh di sudut sebelah sini dan aku di sudut sebelah sana

persahabatan kita takkan punah


Sahabat,

kita teruskan hubungan kita dengan doa

dalam setiap doa dan sujud kepada Allah

namamu akan kusebut tanpa lupa

tanda cinta dan kasih sayangku padamu yang tidakkan musnah


Sahabat, kamu adalah yang terindah

Dan aku ingin kita berpimpin tangan ke tempat bernama Jannah

yang mana tiada cuti yang mampu memisahkan kita di sana

abadi, kekal selama-lama.

SAYA SAYANG SAHABAT2 SAYA.. THANX 4 EVERYTHING...

p/s copy dr langit Ilahi.com

Kenangan terindah brsama AT08

Posted by :: aku adalah aku :: at 4:13 AM 0 comments
CEK MEK MOLEK

Sebelum btolak....

saya sayang AT08

pagi2 ngan mata yg sembam bmaen2 dpntai..hehe


saya sangat sedih..='(

Kanak2 riang AT08


Berakhirnya sesi pembelajaran di UPSI yg tchenta nie slma 7 sem..pas nie xda lg esaimen, xda lg msuk kuliah, xda lg presentation, xda lg midterm tp lpas nie msuk sek plak..e2 lg cbran paling trbsar, trhebat, tkejut & mcm2 terlagi la..hahaha..Jd utk meraikan kemenangan stdy slma 7 sem nie, bdak2 AT08 pon mrncang ke Teluk Batik..sgat gmbra waktu ini....hmm, maw jdikan crta last2, our vacation btkar plak ke Teluk Senangin..mcm x brapa best dr pic2 yg dtgok diinternet...

Okeh..pndekkan ceta yg pjg nie la ya.. cuti2 Malaysia bdak2 AT08 2 ari 1 malam.. iaitu 29 n 30 Okt....kenangan terindah yg ndak dpat dlupakan la wif kawan2 AT08 yg laen especially malam luah2 prsaan 2..sob3....x lama lg akn bpsah ngan kwan2 seperjuangan..Sofi, Lin bsar, Lin kcik & Lini..tp sygnya Lini x ikot vcation nie....sdey mmng sdey, tp e2 la hakikat kehidupan, berpisah e2 pasti.. saya akan pasti merindui zman2 sdty d upsi ngan kawan2 yg dsyangi.. SAYA SAYANG AT08.. Jom, cuci mata tgok pitcha cuti2 AT08 ... (^____^)...

cari kekuatan, yeahhh !

Posted by :: aku adalah aku :: at 3:51 AM 0 comments
Sudah lama rsanya ndak mcoret di blog yg comey mcm tuannya nie..haha..
ntah la malas jak drsa mam b'blog2 nie tp sbnarnya bnyak jak maw dceta tp dsbabkan kemalasan bgni la jdnya...Tgah mcri kekuatan utk mnlis entri2 yg ndak mbsankan dlam blog yg pnuh suka & suki nie......^____^.

Actualy, otak tgah srabut skng nie..suma pasal exam yg stat 23/11..lama lg ba kn..tp 2 la, ada 3 paper jak tp mcm dirasa ada 6,7, 8 paper..berat seh maw stdy..Target mmng maw wat yg terbaek utk sem nie..maklumla, sem last suda kn. Tp 2 la, baru thegeh2 maw wat yg terbaek....hehehe.. 1wik nie hnya dhbiskan wat nota jak....hmm, ntahla bila maw siap.. xpa, aya cayok2... U CAN DO IT !
 

:: .aya. aya. aya. :: Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal